با ورود رسانه های اجتماعی تحولی جدید بین بیماران و پزشکان رخ داده است. بیماران در رسانه های اجتماعی به منظور پیدا کردن اطلاعات بهداشتی،حمایت از سوی گروههای آنلاین، بحث و گفتگو در انجمنها،بیان تجربیات و شرح وقایع مربوط به سیر بیماری خود به فعالیت می پردازند. برخی پزشکان نیز از رسانه های اجتماعی به طور حرفه ای برای پیدا کردن و اشتراک گذاشتن اطلاعات بهداشتی، ارتباط با همکاران، گسترش پژوهش، بازاریابی حرفه خودو تعامل با بیماران استفاده میکنند.
آمار نشان می دهد که سالانه نزدیک به 10 میلیون فرد سیگاری برای یافتن راه مناسب ترک سیگار، به جستجو در اینترنت می پردازند. این جستجو سعی بر تشویق این افراد به استفاده از این روش دارد. یکی از این راهکارها برنامه quit Date Wizard در شبکه اجتماعی Facebook می باشد